Samstag, 13. Juni 2015

Barátfüle újragondolva

Barátfüle - derelye - ravioli és és és… mert sok neve van, sőt több elkészítési módja is. Kinek-kinek ízlése, szokása szerint.


“De nézzük csak, honnan eredeztetik a magyarban legtöbbször használt barátfüle elnevezést. Persze sokan leegyszerűsítve arra gondolnak, hogy a barátok, szerzetesek készítették. De a történet a 19. századba – amikor még sokan beszéltek Pest-Budán németül – egy budai Freund nevű vendéglőshöz vezet vissza. Az ő étlapján szerepelt a lekvárral töltött tészta: Freunds gefüllte Tasche, tehát a vendéglős tulajdonképpen magáról nevezte el a fogást. Ezt először vízben kifőzték, majd olajban kisütötték.  Később a vendéglős magyarosította is a nevét Barátra, így a német és magyar nevek egyvelegéből állt össze a barátfüle név. Másik legismertebb neve a derelye, de a tölteléktől függően említik még mákos füle, lekváros füle néven is. Idehaza legismertebb a szilvalekváros és túros változat, pirított zsemlemorzsába forgatva.” Forrás

Nagymamám is sokszor készítette, amikor kicsi voltam. Nála krumplis tésztával készült és többnyire szilvalekvár volt benne. Négyzetalakúra vágta a derelyeszaggatóval.
Van aki egyszerűbben készíti a tésztát liszt, víz és tojás gyúrásával, van aki lazítja tejföllel vagy túróval. Én az utóbbit választottam és köralakúra szaggattam, villával nyomkodtam. Így már nem is barátfüle, hanem inkább ravioli lett belőle. Az én variációm:

Epres-mangós ravioli eper-mangó tükrön

25 dkg túrót, 1 tojást, 5 dkg puha vajat, 3 evőkanál cukrot és 1 citrom reszelt héját és annyi lisztet, amennyit felvett (nálunk a túró olyan krémes állagú, mint odahaza a krémtúró) összegyúrtam, majd félretettem pihenni.
Addig apróra összevágtam egy kevés epret és mangót, marináltam: reszelt citromhéj, citromlé, reszelt gyömbér, egy löttyintés limoncello, 1 vaniliás cukor. Ez lesz a töltelék.




Kétféle gyümölcsszószt is készítettem. Epret narancslével botmixerrel jól kiturmixoltam, cukor nem kellett bele, mert jó édes volt. Egy másik pohárban a mangót szintén narancslével kiturmixoltam, szintén cukor nélkül. Ha túl sűrű lenne pici vizet önthetünk hozzá.
A tésztát kisodortam és kiszaggattam köralakúra. Mindegyikbe került eper és mangó kocka is. Némi türelemjáték, de az eredmény nem marad el!
Félbehajtottam a kis raviolikat, villával cakkosra lenyomkodtam és bő sós vízben kifőztem őket. Serpenyőben zsemlemorzsát és darált diót pirítottam (vaj, olaj nem kell, elég a dió zsiradéka) megszórtam pici sóval és vaniliás cukorral és ebben meghempergettem a kifőtt raviolikat.
Kétféleképpen tálaltam. A megmaradt marinált gyümölcsökkel és a gyümölcsöntetekkel, bazsalikommal díszítettem. Könnyű, friss desszert, sok vitaminnal. Jól harmonizál az eper a mangóval, a bazsalikom frisseségével és a pikáns gyömbérrel.

Gyümölcsszósszal

Marinált gyümölccsel

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen