Mittwoch, 19. August 2015

Somlekvár hidegen (főzés nélkül)

A hagyományos lekvár receptekkel több problémám is akad. Vagy sok a cukor benne és nekünk túl édes a tartósítószer használata sincs kedvünkre vagy a hosszú időn keresztüli főzés költsége. Villanytűzhelyem van és azon lekvárt főzni drága mulatság.

A napokban akadtam védett helyen két som bokorra. Korán reggel kibicóztam a helyre és szedtem belőle. Túl magasak voltak a bokrok, csak 800 g-ot sikerült elsőre gyűjtenem. A som magas c vitamin tartalmát megőrizve, nem utolsó sorban takarékosabb befőzésre voksolva a hidegen eltevés mellett döntöttem. Ez persze jóval macerásabb, nekem mégis szimpatikusabb megoldásnak bizonyult.

Somlekvár hidegen (főzés nélkül)

Húsos som

Máginál találtam és gondoltam ezt kipróbálom.

800 g som (maggal)
225 g cukor és méz
Jóval több cukrot írnak a receptek, de én az ízlésemre hagyatkoztam, remélem el is áll egy ideig. A megmosott somszemeket maggal együtt a cukorral és mézzel (facélia) kinyomkodtam. Gumikesztyűt húztam és gyúrtam, nyomkodtam. Betettem a hűtőbe, azt olvastam a cukor “lemarja” a magokról a húst. Olykor kivettem a hűtőből, ismét átgyúrtam, nyomkodtam a magokat egy külön edénybe tettem. Ez ment napokig, kevergettem, érleltem, magoztam de nem főztem.
Öt nap után elkészültem vele és botturmixxal pépesítettem, üvegekbe töltöttem. Fanyar-édes-savanyú íze sült húsokhoz kitűnő lesz. Kíváncsi vagyok, hogy meddig áll él. Öt kis üveggel (különböző méretű) lett, elégedett vagyok, nem is gondoltam, hogy ennyi lesz belőle.



Készült még málna és erdei szeder is a télre, ha addig el nem fogy...

Málnaíz
Ízlés szerint zselésítő cukorral és teafőzőbe töltött fűszerekkel egy rottyanásig főztem majd tiszta üvegekbe mertem.
Fűszerek: szegfűbors, szegfűszeg, fahéj, citromos kakukkfű, görög zsálya, bazsalikom
Folyékony málna velőt kanalaztam az üvegekbe. Nem lett sűrű, picit darabos, a lényeg, hogy zamatos ízt kaptam a fűszerektől és nem túl édes. Szerintem hamar elfogy majd, még a tél beállta előtt.




Szederíz
Hasonlóképp készült mint a málna.
Fűszerek: szegfűbors, szegfűszeg, fahéj, citromos kakukkfű, levendula
De picit tovább rottyant a tűzön és ez már kenhetőbb állapotú lett fél nap után.


 

2 Kommentare:

  1. így nem csak olyan szósz állaga van a somnak? meg úgy gondolom, hogy ha nem hűtőben tartod, a cukor és gyümölcs elkezd erjedni előbb-utóbb, ha nincs benne tartósítószer...de még hűtőben is megindulhat az erjedési folyamat, még ha nem is annyira gyorsan.
    Vagy pedig gyorsan megeszitek :))

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. Igen Orsi szószos állagú és igen a hűtőbe tárolom és igen :-) hamar megesszük. Kíváncsi vagyok azért meddig áll el.

      Löschen